20. dec. 2010

Projekt JULETRÆSTÆPPE udført!


SÅ blev juletræstæppet omsider færdigt!!! Idéen opstod sammen med en veninde forrige jul, men først i år fik vi begge tid og lyst til at føre idéen ud i livet... Det har været noget af en opgave for mig, da jeg ikke er super-syer overhovedet! Vi fulgte en DIY fra hende her til patchworket. Men sikke udregninger vi måtte igennem for at finde størrelsen på sekskanterne, når vi havde sat os fast på, at tæppets diameter skulle være 1,5 meter...
Herefter var det bare at komme igang med at klippe sekskanter i karton, klippe stoffet til og ri det på. At sy de 19 sekskanter sammen i hånden tog mig egentlig ikke så lang tid, for jeg syede ved enhver given lejlighed uanset om jeg kun havde 5 minutter.
Så kom overvejelserne omkring, hvad der skulle være inde i tæppet og hvad stoffet bagpå skulle være for noget. Vi besluttede os til sidst for at lægge pladevat imellem og sy lagenlærred bagpå.

Her ses patchworket ovenpå pladevattet og lagenlærredet.





Så blev der riet for at holde det hele på plads.


Herefter blev der klippet rundt om sekskanterne...


Så blev der syet med maskine rundt i kanten...


Og til sidst syet kantbånd på. (Må her hellere for en god ordens skyld nævne at min søster stod for denne del af projektet, da jeg ganske enkelt ikke synes mine syevner rakte til at opnå den finish jeg ønskede - tak søster!!!)


Midt i al syeriet kom denne smukke buket med et blomsterbud og den er selvfølgelig fra min dejlige mand:-)


Når nu symaskinen stod fremme kunne jeg lige så godt få syet 2 poser til Idas madpakker, for øv,øv efter at være startet i børnehave er hun nu blevet til Ida L.. Stoffet er retrostof (farvet lilla i vaskemaskinen) og navnet er syet  med neontråd, for så kan det da ses:-)

Puha, nok syerier for denne december... Men veltilfreds med resultatet og nu klar til denne store aften på fredag!!!

3 kommentarer:

  1. Lækkert juletræstæppe! Sådan et vil jeg også have! :-) Flot.

    SvarSlet
  2. Rigtig fint tæppe. Lækker ide!! :)

    SvarSlet

Skriv endelig en kommentar så jeg kan se, at du har været her...