27. maj 2011

Uoverskueligt lappeprojekt-og dog...

Jeg har gennem et længere stykke tid samlet stof sammen til et dynebetræk til Oskar. Men da jeg aldrig har prøvet at sy et lappetæppe før, har jeg været enormt lang tid om at komme igang. Men... nu har jeg lapper nok, og de er  klar til at blive syet sammen! Jeg har besluttet mig for at zigzagge alle lapperne rundt i kanten, inden jeg syer dem sammen, er det fuldstændig vanvittigt og unødvendigt??? Tænkte bare, at det var det sikreste?!



Jeg har ikke så stor tålmodighed når det gælder syprojekter(måske er jeg i virkeligheden lidt sjusket?!). Jeg har set på diverse blogs og DIY´s at andre har lagt lapperne op, så man ligesom kan se det færdige resultat for sig. Det besluttede jeg mig så til også¨at gøre. Men så kom næste problem, for hvordan skulle jeg så få pakket lapperne sammen igen, når børnene kalder og symaskinen må pakkes væk... Jeg kan se, at mange vælger at lægge dem op i bunker, men jeg ved med mig selv, at det helt sikkert vil gå i ged for mig!

Idag kom Marianne fra min mødregruppe så heldigvis forbi (fordi jeg skulle give hende et lille kursus i Blogger). Hun foreslog, at jeg lagde lapperne op på et tæppe og sætte dem fast med nåle... Og det er jo intet mindre en GENIALT tænkt!!! Så her til aften er de blevet lagt op på et tæppe, nålet fast og derefter pakket væk, til jeg har tid til at sy dem sammen:-)

Du kan besøge Mariannes nyopstartede blog her. Hun (og resten af familien på 5) er super kreativ, hun og deler gerne ud af gode tips og idéer...

God weekend til alle Jer der kigger forbi!

6 kommentarer:

  1. Er sikker på, at det bliver et skønt tæppe og jeg glæder mig til at se det færdige resultat:). Jeg har kun lavet sådan et tæppe en gang og der overlockede jeg det sammen:)
    /Louise

    SvarSlet
  2. Hej Fie

    Hvis det skal bruges til sengetøj skal alle kanter zigzagges eller overlockes. Ellers trevler det, når det kommer i berøring med dynen. Men hvis det skal bruges som tæppe og have en bagside/quiltes sammen med et andet stykke stof, behøves det ikke.
    Jeg lægger det også op på gulvet. Derefter samler jeg det i bunker vandret. Dvs. hvis jeg har 7 rækker med 5 i hver, får jeg også 7 bunker med 5 i hver. Hver af disse bunker sættes sammen med en nål. Derefter samler jeg bunkerne, så den sidste række lægger nederst. Så kan de opbevares nemt, og man ved, hvordan de skal ligge.
    Håber det gav mening. Glæder mig til at se resultatet.

    KH
    Anna

    SvarSlet
  3. Det blir da virkelig flott!

    Tenkte jeg ville si at å sikksakke rundt retrostoffer har jeg funnet er ganske vanskelig, da de ofte er ganske tynne og slitte.
    Hva om du syr et ensfarget bakstykke på etterpå slik at det tåler litt mer?

    Jeg syntes lappesammensying virket litt uoverskuelig også, særlig de store.
    Det var før jeg gikk på et lite sykurs og nå går det lett :o)

    Du kan se her på min DIY, kanskje det er forståelig?
    http://kreativimpulsiv.blogspot.com/2011/03/diy-lappesammensying.html

    Du får uansett ha lykke til og en skikkeig god weekend :o)

    SvarSlet
  4. gode tips her!
    jeg er også nybegynder i syning og kombineret med at jeg er MEGET utålmodig, så er det ikke så godt og det bliver også nemt sjusket. og jeg HADER når jeg selv laver noget der bliver sjusket, så det resulterer ofte i at jeg må pille de thele op igen fordi jeg ikke er ordentlig tilfreds.

    Jeg er ved at sy et sengetæppe og jeg har også haft lidt svært ved at finde ud ad hvordan og hvorledes.
    Tror lige jeg laver et indlæg ;)

    SvarSlet
  5. Tusind tak for Jeres kommentarer, gode råd og henvisning til DIY´s... Jeg vil nu begive mig ud i at sy lapperne sammen i rækker og zigzagger kanterne, så jeg er sikker på, at dynebetrækket holder:-)

    SvarSlet
  6. Det bliver da et super lækkert sæt sengetøj.. god idé med at sætte nåle i, når der er andre ting der pludselig bliver akutte og man må smide alt, hvad man har i hænderne.

    Har du lyst til at deltage i min give away om et nyt lappetæppe i retrostilen, så smut forbi min blog.

    SvarSlet

Skriv endelig en kommentar så jeg kan se, at du har været her...