06/11/2012

DIY /// Etui til hæklenåle

Jeg har på opfordring ( af blandt andre Line) forsøgt at lave en hækleopskrift på det hæklede etui til hæklenåle, som jeg viste i et tidligere indlæg. Den er supernem og hurtig at lave, men løste mit problem med hæklenåle som aldrig lå, hvor jeg troede jeg havde lagt dem...
Det er min første opskrift, så bær lige over med mig, hvis der er er noget der ikke er tydeligt, og læg gerne en kommentar herom:-)



Etuiet er hæklet i bomuldsgarn fra Søstrene Grene, og med hæklenål nr. 3.

Slå 12 lm op, vend med 1 lm
Hækl 12 fm, vend med 1 lm
Fortsæt med fastmasker indtil du har i alt 78 rækker fastmasker
Herefter 5 fm, 5 lm, stik i 3.m, 5 fm, vend med 1 lm.
Hækl fm hen over knaphullet. Hæft.



Nu har du selve stykket. Fold bunden op, så det passer med, at du kan have dine nåle i.  Start i bunden, som vist på billedet nedenfor.



Hækl fastmasker hele vejen rundt i kanten, til du er tilbage hvor du startede. Hæft ender og påsy en fin knap:-)

God fornøjelse, og læg gerne en kommentar hvis du forsøger dig med dette lille projekt...

Fie

16 kommentarer:

  1. Sådan Fie. Det må prøves, når jeg engang er færdig med mit tæppe ;)

    SvarSlet
  2. Ja tak, du må meget gerne prøve den af, for at se om det er fuldstændig volapyk:-)

    SvarSlet
  3. Tillykke, din første hækle diy.
    Skal helt sikkert prøves

    SvarSlet
  4. God ide med et hækle-nåle-etui og sikke en fin knap :-)

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, knappen er håndskåret og købt i Netto:-)

      Slet
  5. Svar
    1. Yes!- din tommmelop beytder alverden :-)

      Slet
  6. Svar
    1. Tak- og bedst af alt: nem og hurtig at lave:-)

      Slet
  7. Den er bare fin. Har også prøvet om jeg kan finde ud af at hækle, efter at Marie (til blogtræf) vist mig hvordan det skulle gøres. Men det går bare slet ikke. . . . Det bliver bare mega grimt i kanterne, og jeg må gøre det forkert for det bliver smallere og smallere, jo længer jeg kommer frem. Måske vil jeg være go til at lave trekantede vimpler ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Annette- det lyder fuldstændig som min hæklehistorie. Jeg startede også ud med at øve mig på lapper, men endte med vimpler. Men så fandt jeg ud af, at den sidste maske gemte sig i forrige række og ligesom skulle "hentes op". Håber ikke du har mistet modet:-)

      Slet
  8. Jeg må nok prøve igen. Fik trævlet op 4 gange i går, og så blev det pakke væk ;-). Det kommer nok frem en anden dag igen, for det kan da ikke passe at jeg ikke kan finde ud af det. . . . .

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig kan du finde ud af det!- men indrømmet- jeg har også haft et par hæklepauser, når noget blev uoverskueligt frustrerende... Men mon ikke du kender nogen, der kan give dig lidt starthjælp?!

      Slet
  9. Yiiihhhaaa. Så er jeg kommet i gang. Har knækket koden til Turnesisk hækling. Måske et underligt sted at starte!!! Men nu går det fread. Så må jeg se hvornår jeg kaster mig ud i "almindelig" hækling :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. WAUW- tuniesisk hækling, der er jeg ikke nået til endnu... Det er altså lidt skørt at du ikke har din egen blog (endnu), så jeg kan følge med:-)

      Slet

Skriv endelig en kommentar så jeg kan se, at du har været her...